zaterdag 18 mei 2013

Het seizoen Netniet

Vijf seizoenen; zoveel ken ik er. Jij vast vier: winter, lente, zomer en herfst. Ik ken ook nog twee keer het seizoen Netniet. Misschien zou ik er verkleinwoorden voor moeten gebruiken: seizoennetjes, in plaats van het groots en meeslepend 'seizoen'.

Het is niet een seizoen in de klassieke betekenis van het woord. Dat zijn de driemaanden perioden die worden bepaald door de stand van zon en aarde. Eigenlijk zijn het dus tijdseenheden, want het gaat om het móment waarop ze beginnen (en eindigen) en de periode ertussen. Als je er op die manier naar kijkt, is een seizoen een enórme tijdseenheid; ofwel (heel veel) secondes, minuten, uren, dagen, weken, maanden. Natuurlijk kan het allemaal nóg groter: ruimtemensen denken in lichtjaren. Da's pas fors. Maar die hebben ook een fantastische geheimtaal met parsecs en AE.

seizoenen

In dat verhaal is 'seizoen' een wat vreemde eend. Ik - en ik vermoed de meeste mensen - associëren dat woord met 'klimaat' of 'het weer'. Vraag een willekeurige omstander maar 's welk seizoen zijn of haar favoriete is. Gegarandeerd dat je een antwoord krijgt dat gaat over het weer. Mijn favorieten zijn de lente en herfst. Dan komt alles tot leven of sterft. Dan is er beweging. De winter zou ik op plaats drie zetten - vanwege de mogelijkheid van sneeuw, ijs en vorst - en de zomer - echt - wordt vierde. De zomer is, in theorie, dan wel een aangenaam temperatuurseizoen; het is ook wel het doodste. Van die dagen dat het zo heet kan zijn dat de mussen uit de dakgoot vallen. Dat niets geluid maakt om maar energie te sparen. Dat je continue vloeistoffen tot je moet nemen, wil je niet als een kwal op het droge, uitdrogen. Overal het klamme zweet, waardoor je niet eens meer goed kunt denken. Nee, de zomer is voor mij heel zeker nummer vier.

Maar als ik naar seizoenen kijk alsof het periodes zijn met vergelijkbaar weer, dan heb ik aan die vier niet genoeg. Dan heb ik er vijf.

We zitten er nu in: het seizoen Netniet.

Er zijn twee seizoenen Netniet - in de periode lente-zomer en de periode zomer-herfst. De seizoenen Netniet worden niet bepaald. Ineens zijn ze er. Bijna zonder waarschuwing. Zoiets als de voorwaarschuwingen voor Extreem Weer of de codes Oranje, Rood of Pimpelpaars? Werken niet.

Seizoen Netniet is namelijk nogal persoonlijk. Het zijn die periodes in het jaar dat je niet weet wat aan te trekken. In deze periode kun je op straat mensen zien die zich nog steeds in een koudegolf wanen - ik heb vorige week nog hándschoenen in gebruik gezien! - maar ook zij die 'de zomer al in de kop hebben'.

Seizoen Netniet is daarom ook nogal moeilijk. Want wat doe je aan als het misschien warm, maar misschien ook wel fris gaat worden? Of zou het gaan regenen? Alhoewel.... de kans op droog weer is er ook.

Dat zijn de seizoenen Netniet. De paar weken in het jaar waarin je de grootste kans hebt op foute kledingkeuze. De paar weken dat je voor buiten nog vrij redelijk bent gekleed, maar de eerste de beste winkel die je binnenstapt het zweet je aan alle kanten uitbreekt. Dat je aan de ene kant van de straat, in de zon, het aardig uit houdt en aan de andere kant - de schaduwkant - vernikkelt van de kou. Die periode.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten