Soms loop je tegen een idee aan dat zo simpel in eenvoud is dat je er weinig woorden voor nodig hebt.
Vanochtend vertelde m'n collega Dick W. over zijn vakantie in Praag van jaren geleden. Ons gesprek ging over het gemak van navigatie-apparatuur. Het is volgens velen een van de beste uitvindingen van de afgelopen jaren; in elk geval voor automobilisten. Onbekend terrein boezemt steeds minder angst in doordat 'de stem' je overal veilig doorheen loodst. Je weet zéker dat je op je bestemming aan komt.
Dick vertelde van zijn oplossing uit het pre-navigatie tijdperk.
In een wildvreemde stad rondrijden op zoek naar je bestemming is geen sinecure. Erdoorheen worden geleid, is vaak iets anders omdat je dan de doorgaande routes rijdt. Maar als je naar een hotel, appartement, pension, het maakt niet uit wat, moet, wordt het anders. Dan kom je in de smallere straatjes.
Dick had indertijd een hotel geboekt in het centrum van Praag. Maar hoe kom je daar, in de de drukte, met een kaartlezende echtgenote naast je (het zijn wel erg vaak de echtgenotes die de kaart lazen, hè?). Dat wordt een ramp en het stressniveau wil nog weleens tot kritieke grenzen stijgen.
Wat ik dus verdraaid slim vond, is om zo snel mogelijk naar een taxi-standplaats te rijden en de taxi te nemen naar het hotel. Níet door alles over te laden en in te stappen. Nee, je zegt in gebarentaal en gebrabbel waarheen je wilt en vólgt de taxi naar je bestemming. "Wel pas achteraf betalen" is een goed advies "want anders ben je zo je gids kwijt". Op basis van zijn eerste ervaring met deze oplossing voegt hij er nog aan toe "en de taxi op het hart drukken niet te hard te rijden. Die eerste keer in Praag scheurde de chauffeur door de stad en nam kruisingen met snelheden die wij niet aandurfden. Vandaar ook dat achteraf betalen".
Ik vond het wel een mooi beeld: een 'pilot', een stadsloods.
Het zou wel een mooie service zijn van een stadsbestuur. Dat je als toerist met je kampeerauto of anderszins op een paar kilometer buiten de stad een stadsloods kunt vinden. Misschien is mijn woonplaats, Leiden, er net te klein voor. Maar de grotere steden of die met nog ingewikkelder straatpatronen kunnen er echt een interessante dienst van maken.
Zie je het voor je? Langs de snelwegen naar de steden bevinden zich (stop and pilot)voorzieningen. Een parkeerplaats waar uniforme, kleine autootjes staan die je naar je bestemming loodsen. Hét voordeel daarvan is dat die loodsen de stad kennen en de actuéle verkeerssituatie. Verdwalen is dan echt onmogelijk.
Die stadsloodsen kun je met energiezuinige karretjes laten rijden. Het uniforme zorgt ervoor dat allerlei schnabbelaars, drugsrunners of andersoortige boeven zich niet zo makkelijk over de toerist 'ontfermen'.
GPS vertelt je waar je bent. De P-borden vertellen je de route en de hoeveelheid plaatsen. In al die gevallen wordt er van de vreemdeling in de stad verwacht dat-i meerdere dingen doet en weet: de borden lezen of 'de stem' in de gaten houden én ook nog 's wéten welke plek de handigste is ten opzicht van de bestemming. Ik vind het al zo idioot dat gemeenten vrij vaak melden dat weg zus en zo is geblokkeerd. Dan moet je dus wel wéten of jij die weg nodig hebt.
De stadsloods is niet alleen veel handiger voor de reiziger omdat-i alléén voor hem de route wijst. Een stadsloods levert ook veiliger verkeer en een snellere doorstroming op.
Stadsloodsen. Zou 't iets zijn als werkgelegenheidsinitiatief?
Geen opmerkingen:
Een reactie posten